
یادداشت علیاصغر خامنوی، مدیرعامل جامعه نیکوکاری ابرار؛ کمکهای ابرار تا پایان بحران کرونا ادامه دارد
شهریور 29, 1399
گفتگو با مدیرعامل جامعه نیکوکاری ابرار در وِِیژه نامه نکوداشت فیروزه صابر
آذر 12, 1399پنتوجا، موسس و مدیر عامل شرکت “قهوه برای صلح”، یکی از سه برنده امسال جایزه کسب و کار برای صلح بنیاد اسلو است؛ این جایزه هر ساله به کسب و کارهای مسئولانه ای اهدا می شود که توانسته اند که توان کاری شان را با اخلاق و مسئولیت پذیری همراه کنند و ارزش اقتصادی و اجتماعی بیشتری را ایجاد کنند.
مارک بنی اف، مدیر عامل و بنیانگذار شرکت Salesforce و جیمز موانگی یکی از مشهورترین کارآفرینان آفریقا و مدیر عامل گروه Equity Group، دو برنده دیگر این جایزه هستند.
شرکت “قهوه برای صلح” در فیلیپین مستقر است و از تولید قهوه به عنوان ابزاری برای پرداختن به مسائل اقتصادی، زیست محیطی و صلح، در جوامع درگیر خشونت استفاده می کند. این شرکت با آموزش مردمان بومی و روستایی، این افراد را به تامین کنندگان قهوه برای شرکت تبدیل می کنند و از طریق این ابتکار عمل، فرصتهای پایدار معیشتی برای مردمانی ایجاد می شود که مدتها درگیر خشونت و درگیری بودند..
“قهوه برای صلح”، یک کسب و کار اجتماعی است که در سال ۲۰۱۷ با یک مدل کسب و کار فراگیر برای آموزش ۵۰۰ کشاورز درگیر خشونت به فراخوان کسب و کارها به کنشگری (Business Call to Action) پیوست تا گواهینامه شیوه های خوب کشاورزی برای تولید قهوه را دریافت کند و همزمان به تعداد کشاورزان در زنجیره تأمین خود را از ۱۰۰ به ۶۰۰ نفر آن هم با افزایش درآمدی سه برابری، بیافزاید. از آن زمان، “قهوه برای صلح” به ایجاد معیشت پایدار برای گروه های بومی و مهاجر در مناطق روستایی کمک کرده است و موجب شده بیش از ۸۸۰ کشاورز، قهوه بیشتری تولید کنند و از فقر رهایی یابند. پنتوجا کسب و کارش را وقف ایجاد صلح در مناطق درگیر در خشونت و بهبود زندگی گروه های حاشیه نشین از طریق ایجاد ثبات اقتصادی کرده است.
نامزدهای جایزه کسب و کار برای صلح بنیاد اسلو، از طریق اتاق بازرگانی بین المللی، قرارداد جهانی سازمان ملل، برنامه توسعه سازمان ملل و اصول سرمایه گذاری مسئولانه و همچنین برندگان قبلی جایزه به عنوان کاندید معرفی می شوند. کمیته مستقلی متشکل از برندگان جایزه نوبل در صلح و اقتصاد، برندگان نهایی جایزه را از بین افراد کاندید، انتخاب می کنند. این کمیته نامزدهای معرفی شده را با معیارهایی چون الگو بودن در بین جامعه و افراد همانند خود، جلب اعتماد ذینفعان و متمایز بودن به عنوان یک حامی ارزیابی می کند.