[vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_single_image image=”3229″ img_size=”large” alignment=”center”][vc_column_text css_animation=”bounceInUp”]

برای پرداخت مبلغ حمایت تحصیلی اینجا کلیک کنید

با حمایت از یک دانش آموز و یا دانشجوی مستعد آینده او را متحول نماییم.  

مطابق آمارهاي ارائه شده در يک دوره زماني شش ساله نزديک به پنج ميليون دانش آموز واجب التعليم ، يا تحصيل را آغاز ننموده اند و يا از چرخه تحصيل خارج شده اند. آنچه مسلم است بسياري از  اين دانش آموزان، مستعد تحصيل هستند و چنانچه به صورت اصولي حمايت شوند قادر خواهند بود به مدارج بالای علمی و دانشگاهي دست یابند.

با توجه به مشکلات دانش آموزان و دانشجويان در شهرها و روستاهاي مناطق محروم و کمتر توسعه يافته و ضرورت حمايت از آنان و همچنين استقرار اکثر مؤسسات حمايتي فعال در تهران و بعضاً کلان شهرها، مطابق بند 4 موضوع فعالیت جامعه نیکوکاری ابرار مندرج در اساسنامه مبنی بر حمایت تحصیلی از جوانان مستعد و نیازمند و همچنین اولویت های اجرائی تعیین شده از سوی هیأت مدیره، طرح حمایت تحصیلی بصورت عملیاتی آغاز گردید.

براساس طراحی انجام شده، مرحله اول طرح مذکور در استانهای خراسان جنوبی، کرمان، سمنان و اردبیل  پایه ریزی و در نیمه اول سال 1392 راه اندازی گرديد. درحال حاضر نیز با توجه به موفقیت های بدست آمده بحول و قوه الهی این طرح در بیشتر  استان های کشور آغاز بکار نموده است.

  • روشهای اجرای طرح

در این طرح پس از شناسایی دانش آموزان و دانشجویان مستعد در مناطق محروم و همچنین حاشیه شهرها، گذراندن مراحل جذب مطابق آیین نامه ها و دستورالعمل های ابرار، نسبت به اعطای بورس تحصیلی به آنان بترتیب زیر اقدام میگردد :

الف – شناسایی مددجو و صدور درخواست پذیرش

ب – بررسی تکمیلی از سوی مددکار

ج – تهیه پرسشنامه و تکمیل مدارک پرونده

د – تایید پرونده متقاضی و مدارک منضم به آن توسط اتاق مربوطه

ه – انجام کنترل نهایی توسط  دفتر مرکزی ابرار و تغذیه به سیستم یکپارچه وندا

و _ صدور برگ گواهی اعطای بورس تحصیلی با امضاء مدیر عامل ابرارو رئیس اتاق مربوطه

ز- اختصاص حامی به مددجو و پرداخت مقرری ماهیانه بصورت متمرکز از طریق سیستم بانکی

ضوابط، شاخص ها و شرايط پذيرش متقاضيان حمايت تحصيلي

  • وضعيت سني:

عمدتاً مقطع تحصيلي با سن دانش آموز و يا دانشجو هماهنگ مي باشد ولي در مواردي مشاهده مي گردد متقاضي دير تحصيل را آغاز نموده و يا در بين دوران تحصيل به علل مختلف چند سالي مدرسه يا دانشگاه را ترك نموده است در اين موارد تا 3 سال اختلاف مورد قبول مي باشدلیکن در صورت اختلاف بيشتر مطابق نظر مديريت جامعه نیکوکاری ابرار تصميم گيري لازم به عمل  خواهد آمد.

مقطع تحصيلي:

با توجه به مصوبه هيأت مديره محترم جامعه نیکوکاری ابرار ، حمايت تحصيلي از دانش آموزان در مقطع دبيرستان و دانشجويان واجد شرايط انجام خواهد پذيرفت . بدیهیست دانش آموزان دوره ابتدایی در این طرح پذیرش نمیشوند.

متقاضیانی که در مقطع پیش دانشگاهی و سوم هنرستان  تحصیل می نمایند بررسی پرونده آنان به بعد از مشخص شدن وضعیت قبولیشان در دانشگاه موکول میگردد.

  • نصاب معدل:

به منظور سنجش وضعيت تحصيلي متقاضيان حمايت تحصيلي ، روش‏هاي مختلفي را مي‏توان ملاك عمل قرار داد ليكن ساده ترين و كم هزينه ترين روش ،تعيين حداقل معدل جهت پذيرش مي باشد . لذا به طور معمول حداقل معدل 19 برای محصلین دوره اول متوسطه ( هفتم ، هشتم و نهم ) و  جهت دانش آموزان مقطع دوره دوم متوسطه  معدل 18 تعیین گردیده است ، لیکن در موارد خاص ودر مناطق محروم  برای پسران مشغول به تحصیل در مقطع دوره دوم متوسطه حسب مورد  تا یک نمره پایین تر نیز میتواند ملاک عمل قرار گیرد .

در خصوص دانشجویان ،  پذیرش صرفا برای متقاضیانی انجام می پذیرد که رتبه کنکور سراسری  آنان در کل کشور کمتر از ده هزار بوده و حداقل چهار ترم کامل به پایان تحصیلات آنان در مقطع کارشناسی و دو ترم در مقطع کارشناسی ارشد ویا دکترا  باقیمانده باشد .مضافا اینکه  متقاضیانی که دارای شرایط فوق میباشند نبایستی معدل آخرین ترم آنان در دانشگاه دولتی کمتر از 15 و دانشگاه غیر دولتی کمتر از 16  باشد .

  • نوع رشته تحصيلي و دانشگاه:

حمايت از دانش آموزان با رشته تحصيلي مشخص و یا دانشجويان مشغول به تحصيل در دانشگاه هاي خاص مورد نظر نبوده امّا دانشجوياني كه از رتبه كنكور بالاتري برخوردار مي باشند يارشته تحصيلي آنان بيشتر مورد نياز كشور است در تقدم پذيرش جامعه نيكوكاري ابرار خواهند بود.

 

  • جنسيت:

جنسيت متقاضيان حمايت تحصيلي ملاك پذيرش نبوده ليكن در زمان جذب مي بايستي تلاش گردد توازن لازم از نظر تعداد در بين آنان برقرار شود.

  • وضعيت سرپرست:

علاوه بر متقاضيان فاقد سرپرست ( يتيم) و يا بد سرپرست، متقاضياني كه داراي سرپرست بوده‏اند نيز مي توانند درخواست حمايت تحصيل نمايند لیکن تقدم با متقاضیان یتیم و بد سرپرست میباشد.

  • وضعيت معيشتي:

با توجه به اينكه هدف اصلي ايجاد جامعه نيكوكاري ابرار كمك به اقشار نيازمند، آسيب پذير و محروم بوده لذا اين موضوع در طرح حمايت تحصيلي مي بايستي كاملاً رعايت گردد.

  • محل سكونت:

متقاضياني كه محل سكونت اصلي آنان روستا و يا شهرهاي محروم استان باشد حسب نظر جامعه نیکوکاری ابرار اتاق ها ، در تقدم پذيرش مي باشند ليكن هيچگونه محدوديتي در جذب متقاضيان ساكن در مراكز استان و كلانشهرها وجود ندارد.

  • مسير معرفي و شرايط معرف:

وجود معرفين قابل اتكاء و اعتماد از جمله مديران مدارس و مسئولين دانشگاهها و ساير موسسات حمايتي ، با معرفي كتبي افراد واجد شرايط به ابرار جهت حمايت تحصيلي، موجبات تقدم بخشي و تسريع در جذب متقاضي را فراهم مي نمايد.

ضمنا در اين طرح اساساً پرونده‏ي افرادي مورد بررسي قرار خواهد گرفت كه فرم درخواست حمايت تحصيلي  ابرار را تكميل نموده باشند.

  • پوشش محدوده ي جغرافيايي:

نظر به اينكه پس از پذيرش متقاضيان جهت حمايت تحصيلي مي‏بايستي امور مددكاري از سوي جامعه نيكوكاري به صورت كاملاً فعال به مرحله اجرا گذاشته شود لذا مي‏بايستي قبل از شروع هرگونه انجام پذيرش در هر شهرستان ، نسبت به جذب همكاران داوطلب مددکاری در آن شهر  اقدام گردد . به طور واضح‏تر، ابرار در مناطقي فعاليت حمايت تحصيلي خود را آغاز خواهد نمود كه آن مناطق تحت پوشش مددكاري جامعه نیکوکاری ابرار  استان  قرار گرفته باشندو اتاق مربوطه فردی را بعنوان نماینده در آن شهر به دفتر مرکزی ابرار  معرفی نماید. بدیهست در مناطقی که ابرار فاقد نماینده میباشد امکان پذیرش مددجو وجود ندارد.

 

موازين و نكات كلي مرتبط با جذب متقاضيان حمايت تحصيلي:

  • نظر به اينكه طرح حمايت تحصيلي صرفاً به منظور اعطاي بورس در جهت توانمندسازي محصلين و دانشجويان مستعد ساكن در مناطق محروم بوده ضروريست به نحوي عمل گردد كه هيچگاه تصوري از پرداخت صدقه و يا اعانه در ذهن مرتبطين و يا حمايت شوندگان تحت پوشش اين طرح بوجود نيايد.
  • حتي الامكان تلاش گردد شناسايي جامعه هدف به صورت محدود و متناسب با توان فعاليت ابرار در هر يك از اتاق ها انجام پذيرد. بديهي است با تقويت و بالا رفتن ظرفيت جلب مشاركت شناسايي و جذب متقاضيان جديد نيز افزايش خواهد يافت.
  • مطابق مصوبات هيأت مديره محترم جامعه نيكوكاري ابرار، به ازاي جلب مشاركت از سوي اتاق‏ها، متناسب با آن از سوي اتاق ايران نسبت به اختصاص بودجه جهت توسعه فعاليت‏هاي جامعه نيكوكاري ابرار در آن اتاق اقدام خواهد گرديد.

عزیزانی که تحت پوشش طرح حمایت تحصیلی بورس دریافت می کنند، اخلاقاً متعهد شوند که پس از تحصیل و توانمندشدن  در توانمند نمودن دیگر نیازمندان نهایت تلاش را خواهند نمود.

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_zigzag]

[/vc_column][/vc_row]