همیار توسعه روستا
شهریور 24, 1398منظومه روستایی دیواندره (کردستان)
مهر 16, 1398[vc_row][vc_column][vc_column_text css_animation=”fadeIn”]
در نزدیکی ماه مهر، با حمایت جامعه نیکوکاری ابرار: ۴ دانش آموز دختر روستای کوسه عنبر در استان کردستان به تحصیلاتشان در مقطع دبیرستان ادامه می دهند.
امروزه بر کسی پوشیده نیست که آموزش باکیفیت اساس تحقق توسعه پایدار است. از اینرو است که سازمان ملل متحده کیفیت آموزش را به مثابه چهارمین هدف از مجموعه ۱۷ هدف برنامه توسعه پایدار برگزیده است و تلاش همه کشورها را به سوی ارتقاء کیفیت زندگی از طریق افزایش دسترسی به آموزش فراگیر معطوف داشته است.
به رغم موفقیت هایی که در یک دهه گذشته برای حضور کودکان در مدارس به دست آمده، همچنان کودکان بی شماری به ویژه دختران، به دلایلی چون فقر، ارزش های فرهنگی و نبود زیرساخت های آموزشی از حق تحصیل محرومند. آمارهای یونسکو تخمین می زند که بیش از ۱۳۰ میلیون دختر بین ۶ تا ۱۷ سال به مدرسه نمی روند و ۱۵ میلیون دختر در مقطع ابتدایی، هیچ گاه به مدرسه نرفته اند.
در کشور ما نیز کم و بیش وضعیت مشابهی به چشم می خورد. در آخرین سرشماری ارائه شده توسط وزات تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ۱۳۴.۳۹۵ نفر از کودکان ۶ تا ۱۱ ساله در مقطع ابتدایی سال تحصیلی ۱۳۹۵-۱۳۹۴ از تحصیل بازمانده اند.(جمعیت کودکان در سن ۶- ۱۱سال، ۶.۶۸۱.۴۶۹ نفر می باشد). در این آمارها، فقر به همراه معلولیت بیشترین دلایل بازماندگی از تحصیل را از آن خود می کنند.(۶۹/۲۸%)
در این میان، تلاش جامعه نیکوکاری ابرار بر آن است تا در راستای اهداف و رویکردهای خود، حامی آموزش و توانمندسازی افراد به ویژه در مناطق روستایی باشد. مرور قصه موفقیتی به ظاهر کوچک با تاثیرات بزرگ، آموزنده و امیدبخش است.
روستای کوسه عنبر شهرستان دیواندره در استان کردستان، یکی از روستاهای هدف طرح توسعه پایدار روستایی ابرار در منظومه استان کردستان می باشد. در ارزیابی مشارکتی مسائل و مشکلات روستا دریافتیم نبود مدرسه راهنمایی و دبیرستان یکی از مشکلات اصلی روستا است و در کنار عوامل دیگری چون باورهای فرهنگی، علت اصلی ترک تحصیل به ویژه دانش آموزان دختر می باشد. با حضور روانشناس مجرب در روستا و برگزاری کلاس های مشاوره متعدد، موفق شدیم نظر موافق والدین ۴ دانش آموز دختر را برای ادامه تحصیل دخترانشان در مدارس شبانه روزی شهرستان دیواندره جلب نمائیم.
اسرا، دلبر، نرگس و سوزان در سال تحصیلی جدید به دبیرستان می روند تا مهارت های کافی برای رقابت در بازار کار را بیاموزند؛ آماده می شوند تا مهارت های اجتماعی لازم برای زندگی در دنیای در حال تغییر امروز را فرا گیرند؛ می روند تا تصمیم ساز زندگی خود باشند و در ساختن روستا، شهر، کشور و جهانشان بیش از پیش تاثیرگذار. ما حامی این تلاش و امید هستیم و به مهر در کنارشان می مانیم.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]