طرح ترویج و توسعه کارآفرینی

  • طرح «ترویج و توسعه کارآفرینی و توانمندسازی جوانان مستعد مناطق محروم استان کرمان»

طرح ترویج و توسعه کارآفرینی و توانمند سازی جوانان مستعد مناطق محروم استان کرمان با هدف ترویج و توسعه کارآفرینی جوانان استان به ویژه در مناطق محروم، به سفارش جامعه نیکوکاری ابرار و اتاق بازرگانی کرمان، حمایت مالی شرکت صنعتی معدنی گل گهر و موسسه خیریه نورالنبی و توسط بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان در سه شهر گلباف، راور و سیرجان اجرا شد.

اهداف طرح:

1- ترویج و توسعه کارآفرینی جوانان استان به ویژه در مناطق محروم

2- کمک به پرورش ایده های خلاق و نوآور در استان

3- کمک به ایجاد فرصت های اشتغال و کسب و کارهای جدید توسط جوانان و استان

4- کمک به بهبود و توسعه کیفیت زندگی جوانان مناطق محروم استان

این طرح در فاز اول خود در چهار مرحله مطالعه اجمالی، ترویج، آموزش و مشاوره برنامه ریزی شد که در مرحله مطالعه اجمالی با مشاهده و بررسی میدانی و گفتگو با مسئولین و معتمدین محلی، شناختی از موقعیت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به خصوص در زمینه های مستعد برای کسب و کارهای درآمدزا در هر سه شهر بدست آمد.
سپس مرحله ترویج آغاز شد و پس از توجیه طرح برای مسئولین محلی از متقاضیان ثبت نام به عمل آمد. با انجام مصاحبه، از میان 364 نفر متقاضی تعداد 161 نفر مناسب برای حضور در دوره آموزشی تشخیص داده شدند که از این تعداد 132 نفر حضور مستمر در دوره یافتند.
دوره فشرده آموزشی (در سیرجان دو دوره و در گلباف و راور هر کدام یک دوره ) در تیرماه سال 1390 در 50 ساعت آموزشی برگزار شد و طی آن 10 سرفصل تخصصی ارائه شد که طی آن شرکت کنندگان با ضروری ترین مفاهیم و نکاتی که برای راه اندازی یک کسب و کار لازم است، آشنا شدند و پس از انجام تمریناتی در هر زمینه، طرح اولیه کسب و کار خود را تدوین کردند.
در مرحله مشاوره 78 طرح کسب و کار ( 38 طرح سیرجان ، 17 طرح گلباف و 23 طرح راور ) از سوی 102 نفر ارائه و توسط مدرسین دوره و کارشناسان بنیاد بررسی شد . صاحبان ایده کسب و کار پس از رفع اشکال اولیه مورد مشاوره فنی و مدیریتی قرار گرفتند .در نتیجه این مشاوره ها، 33 طرح ( 18 طرح سیرجان ، 6 طرح گلباف ،9 طرح راور ) برای شروع به اجرا مناسب تشخیص داده شد و راهنمایی لازم برای اصلاح و تکمیل کاستی های مابقی طرح ها صورت گرفت . همچنین جلسات متعددی جهت زمینه سازی برای تحقق ایده ها با مسئولین محلی هر سه شهر و نیز برخی از مسئولین استانی انجام شد.
به این ترتیب فاز اول طرح مزبور مطابق با قرارداد بنیاد به اتمام رسید و زمینه سازی برای اجرای فاز دوم طرح که برگزاری جشنواره کارآفرینی را در بر دارد، انجام شد. شایان ذکر است در انتهای فاز اول طرح از سوی بنیاد پیشنهاد ایجاد تشکلی جهت حمایت و پیگیری طرح های نو کارآفرینان استان در اتاق بازرگانی مطرح شد که از سوی هیات نمایندگان اتاق بازرگانی استان کرمان مورد موافقت کلی قرار گرفت و هم اکنون این موضوع توسط بنیاد توسعه کار آفرینی زنان و جوانان در دست بررسی است.


فاز اول :

1- مطالعه اجمالی

در مرحله مطالعه اجمالی با مشاهده و بررسی میدانی و گفتگو با مسئولین و معتمدین محلی، شناختی از موقعیت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به خصوص در زمینه های مستعد برای کسب و کارهای درآمدزا در هر سه شهر بدست آمد .

2- ترویج:

به طور موازی با سایر فعالیت ها اقدامات زیر در مسیر ترویج طرح اجرا شد:

-) توجیح طرح برای مسئولین ، معتمدین و صاحبان کسب و کار محلی

-)  شناخت و ارتباط با تسهیلگران و رابطین محلی

-) گفتگوی فردی با متقاضیان دوره آموزشی طرح

به این ترتیب مستعدترین و با انگیزه ترین جوانان متقاضی هر سه شهر شناسایی شدند و از ایشان ثبت نام به عمل آمد. در همین حین برنامه ریزی برای تدوین برنامه آموزشی مناسب با اهداف طرح و مزیت های اقتصادی در هر سه شهر و گزینش اساتید انجام گرفت.

3- آموزش :

پس از انجام  ثبت نام و نظر سنجی از شرکت کنندگان در ارتباط با زمان برگزاری دوره آموزشی و سه دوره اطلاع رسانی تک به تک، مرحله دوم طرح شامل دوره فشرده آموزشی ( در سیرجان دو دوره و در گلباف و راور هر کدام یک دوره ) در تیر ماه سال جاری اجرا شد.

مجموع شرکت کنندگان در دوره آموزشی

شهر

متقاضيان دوره

پذيرفته شدگان در مصاحبه

حضوریافته در دوره

گلباف

115

38

33

سيرجان

133

83

63

راور

116

40

36

مجموع

364

161

132

  

وضعیت تحصیلات شرکت کنندگان دوره آموزشی

تحصیلات

تعداد

کارشناسی ارشد

6

کارشناسی

75

کاردانی

23

دیپلم

23

زیر دیپلم

5

مجموع

132

 

  ​

 

-) در اين مرحله، دوره آموزشي فشرده‌اي حاوي 50 ساعت مفيد آموزشي كه در دوهفته مجزا برنامه‌ريزي شده بود در سرفصل‌هاي زير ارائه گرديد:

1- مبانی کارآفرینی و خلاقیت

2- بازاريابي و تبليغات

3- مهارت‌هاي ارتباطي

4- قوانين و مقررات كار

5- شيوه‌هاي تامين منابع مالي

6- تدوين طرح كسب و كار(Business Plan)

7- معرفي فرصت‌هاي شغلي در دنياي مجازي

8- معرفي فرصت‌هاي شغلي در حوزه كشاورزي

9- معرفي فرصت‌هاي كسب و كار در حوزه صنايع دستي

10- معرفي فرصت‌هاي كسب و كار در حوزه صنعت

-) در طول اين دوره آموزشي شركت‌كنندگان با ضروري‌ترين مفاهيم و نكاتي كه براي راه اندازي يك كسب و كار لازم است آشنا شدند و تمريناتي را در هر زمينه به انجام رساندند و در نهايت طرح اوليه كسب و كار خود را تدوين كردند. در كنار بهره‌گيري از دانش اساتيد دوره، شركت‌كنندگان متناسب با هر سرفصل آموزشي با تجربه كارآفرينان و مسئولين ذي‌ربط نيز آشنا شدند.
​ 

-) در سرفصل قوانين و مقررات كار از مسئولين اداره كار و تعاون و رفاه اجتماعي(در گلباف از كارشناس بخشداري) در هر شهرستان دعوت شد تا به جمع شركت‌كنندگان بيايند و ضمن ارائه تجربيات و نظرات كارشناسانه خود، جوابگوي برخي ابهامات شركت‌كنندگان در زمينه قوانين كار باشند.

-) در سرفصل شيوه‌هاي تامين منابع مالي نيز مسئولين بخش خودكفايي كميته امداد هر شهرستان حضور بهم رساندند و در ارتباط با تجربه‌هاي اين نهاد در زمينه ايجاد اشتغال و تسهيلاتي قابل ارائه به متقاضيان توضيحات كاملي را ارائه دادند كه مورد استفاده شركت‌كنندگان قرار گرفت.
 

-) در ارائه سرفصل معرفي فرصت‌هاي كسب و كار در حوزه كشاورزي دوتن از كارآفرينان نمونه كشوري برگزاركنندگان دوره را همراهي كردند. حضور يك كارآفرين بومي در زمینه کشاورزی و انتقال تجربه ایشان، این سرفصل را پربارتر نمود.

-) در ارائه سرفصل فرصت‌هاي كسب و كار در حوزه صنايع دستي نيز از يكي از كارآفرينان كشوري در اين زمينه بهره برده شد و حضور يك كارشناس در زمينه فرش كرمان توانست بسياري از علايق و انگيزه‌هاي خفته شركت‌كنندگان را بيدار كند.

​-) فرصت‌هاي كسب و كار در حوزه صنعت، سرفصلي بود كه در شهر سيرجان كه داراي پتانسيل‌هاي ويژه صنعتي است اختصاصا ارئه شد. ارائه اين سرفصل توسط يكي از كارشناسان منطقه ويژه اقتصادي و حضور يك صنعتگر زن بومي گستره ديد بسياري از شركت‌كنندگان را درباره كار در صنعت وسعت بخشيد.

-) همچنين در طول اين دوره آموزشي سعي شد با حضور مستمر نمايندگان بنياد توسعه كارآفريني زنان و جوانان به ابهامات و سوالات شركت‌كنندگان در مورد طرح پاسخ داده شود و ايشان در مورد پي‌گيري طرح كسب و كارشان در آينده ترغيب شوند.

 4- مشاوره:

طرح­های کسب و کار(BP) تدوین شده توسط شرکت­کنندگان پس از یک فرصت دو هفته­ای جمع­آوری و توسط مدرسین دوره و کارشناسان بنیاد بررسی شد و این بررسی­ها مبنایی برای برنامه ریزی مرحله مشاوره قرار گرفت.

-) طرح­های کسب و کار از منظر مطابقت با مفاهیم BP، تناسب با توانمندیها و ظرفیت­های صاحبان ایده و امکانات در اختیار و توان مدیریتی ایشان در شکل­دهی ایده­ها و تاسیس کسب و کار جدید مورد بررسی قرار گرفت.

-) متناسب با نظرات کارشناسی ارائه شده برای هر طرح با صاحبان ایده مذاکره تلفنی صورت گرفت و وضعیت اجرای طرح­ها برآورد شد.  همچنین با ارسال جزوات تکمیلی متناسب با ضعف­های هر گروه از صاحبان ایده از ایشان خواسته شد تا نسبت به تکمیل طرح­های خود اقدام نمایند.

-) در بررسی­های تخصصی مشخص شد که در شهر سیرجان شرکت ­کنندگان نیاز بیشتری به تقویت مبحث بازاریابی دارند و علی رغم گذراندن این مبحث در طول دوره آموزش، قرار شد در هفته اول مهرماه کلاس مباحث تکمیلی این سرفصل در سیرجان برگزار شود. از بررسی طرح­های کسب و کار دو شهر راور و گلباف نیز این نتیجه حاصل آمد که شرکت ­کنندگان نیاز به تکمیل مهارت­های خود در مبحث محاسبات مالی دارند، لذا قرار شد در هفته سوم شهریورماه کلاس تکمیلی این سرفصل در این دو شهر برگزار شود.
​