اخبار دفتر مرکزی

در چهارمین همایش مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها چه گذشت؟

در چهارمین همایش مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها چه گذشت؟ این همایش با حمایت مالی- تخصصی اتاق‌های بازرگانی ایران و تهران و حمایت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد. تعامل نمایندگانی از دولت، بخش خصوصی و سازمان مردم‌نهاد محک و بیان تجربیات عملی به منظور پیوند هر چه بیشتر ارزش‌های بنگاه‌های اقتصادی و سازمان‌های غیردولتی برای توسعه پایدار شرکت‌ها، مهم‌ترین ویژگی این همایش بود. همچنین متخصصان ملی و بین‌المللی در حوزه اقتصاد و مدیریت، نمایندگانی از شرکت‌های بین‌المللی و مؤسسه محک به تبادل تجربیات خود برای ایجاد فرصت‌های جدید اقتصادی در فضای کسب و کار مبتنی بر فرصت‌های جدید پرداختند.

تجارب عملی در جامعه مدنی

محک در همایش‌های قبلی خود و با حضور متخصصان ملی و بین‌المللی 3 دیدگاه «آکادمیک» مبتنی بر «زنجیره ارزش»، «استاندارد» مبتنی بر «توسعه پایدار» و «شرکت‌ها» مبتنی بر «استراتژی» را مورد بررسی قرار داده بود. بر همین اساس در چهارمین همایش بین‌المللی مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها به عملیاتی شدن مسئولیت اجتماعی، راهبردها و سیاست‌ها، چالش‌ها، رموز موفقیت، فرهنگ‌سازی، معرفی تجارب عملی و پروژه‌های پیشنهادی مسئولیت اجتماعی در سطح ملی و بین‌المللی پرداخت.

مفهوم مسئولیت اجتماعی

احمد پورفلاح، دبیر چهارمین همایش مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در این همایش با بیان اینکه با پیچدگی‌های به وجود آمده، دولت‌ها دیگر نمی‌توانند مسئولیت کلیه دغدغه‌های جامعه را بر عهده بگیرند گفت: «محک در بیانیه چشم‌انداز خود بر آن است تا هیچ خانواده‌ای در مسیر درمان فرزند خود تنها نماند و در تمام مسیر درمان همه حمایت‌های لازم را بطور یکسان در سراسر ایران دریافت نماید.»

وی تأکید کرد: «این سازمان می‌کوشد تا با نهادینه کردن مفهوم مسئولیت اجتماعی، سایر مؤسسات خیریه و گروه‌هایی که در راستای توجه به مسئولیت اجتماعی پیش‌قدم می‌شوند را همراهی کند و حرکتی سیستماتیک و عملی را به منظور فرهنگ‌سازی مسئولیت اجتماعی برای بنگاه‌ها را شکل دهد.»

یادآوری مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی

دکتر سید محمد هادی ایازی، قائم مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت‌های اجتماعی، سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه‌های حوزه سلامت با قدردانی از مؤسسه خیریه محک برای برگزاری چهارمین همایش مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها گفت: «محک جدای از اقدام ارزشمندی که خودش انجام می‌دهد در چهارمین همایش مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و در همایش‌های قبلی مسئولیت متولیان عرصه‌های مختلف اقتصادی در قبال جامعه را را به آنها یادآور شد.»

ایازی افزود: «به محک به واسطه اقدام ارزشمند این سازمان در ترویج مفهوم مسئولیت اجتماعی تبریک می‌گویم و امیدوارم روزی برسد که تمام بنگاه‌های اقتصادی و دستگاه‌های اجرایی ما متوجه مسئولیت اجتماعی‌شان شوند.»

الگوی فعالان اقتصادی

مهندس غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران ضمن ادای احترام به جامعه نیکوکاری ایران و تمام افرادی که در مؤسسه خیریه محک فعالیت دارند گفت: «فعالیت محک در زمینه مسئولیت اجتماعی باید برای جامعه نیکوکاری بخصوص فعالان اقتصادی الگو شود.»

وی با بیان اینکه اثرات فعالیت‌های فرهنگی محک ناشی از سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی این مؤسسه برای فعالیت‌های اجتماعی است گفت: «مدیریت مطلوب در این سازمان مردم نهاد، فعالیت نیکوکاری پایدار محک را می‌سازد که هم نتایج آن قابل تقدیر و هم برای همه ما باعث افتخار است.»

الگویی برای ارائه شفاف حساب‌های مالی

مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان آنکه محک در کنار حمایت از کودکان مبتلا به سرطان به شفافیت در حساب‌های مالی خود نیز توجه می‌کند اظهار داشت: «محک همه ساله عملکرد و حساب‌های مالی خود را به صورت شفاف منتشر می‌کند و با این عمل یک ایده و الگو مناسب برای همه کسانی که در کار خیر دستی بر آتش دارند بوجود آورده است تا با انتشار حساب‌های مالی خود به شفافیت فعالیت خود و ترغیب به کار خیر در میان مردم بپردازند.»

شناخت مسئولیت اجتماعی کارآفرینان

دکتر منصوره اتحادیه، پژوهشگر و استاد دانشگاه در این همایش به «مروری بر امور خیریه و مسئولیت اجتماعی کارآفرینان» پرداخت و گفت: «پیشینه مسئولیت اجتماعی را به سنت وقف می‌رسد که جز میراث فرهنگی به شمار می‌آید و تجار در این راستا بسیار فعال بوده‌اند.»

وی افزود: «ابتکار محک در برگزاری همایش به منظور جلب توجه و آگاهی دادن درباره مسئولیت اجتماعی، قدمی در پیشبرد شناخت مسئولیت اجتماعی کارآفرینان است.»

محک در جهان الهام‌بخش شرکت‌هایی چون نستله است

جوزپه کارلا سخنرانی خود را با تبریک به محک برای 25 سال فعالیت و حمایت از کودکان مبتلا به سرطان و تلاش برای ارتقای کیفیت زندگی آنان آغاز کرد. مدیر منطقه‌ای شرکت نستله مقیم در ایران فعالیت محک را گسترده خواند و گفت: «محک نه تنها در ایران، بلکه در جهان و برای شرکتی چون نستله الهام‌بخش بوده است. همانگونه که محک در آگاهی‌رسانی و فرهنگ‌سازی بر روی ارتقای کیفیت زندگی کودکان کوشیده است، نستله می‌خواهد نتایج تحقیقات تراز اول و علمی جهان را برای توسعه کیفیت زندگی به اشتراک بگذارد.»

کارلا که «خلق ارزش مشترک» را در این همایش بررسی کرد، درخصوص اهمیت ایجاد ارزش مشترک برای کسب و کار گفت: «ارزش مشترک برای هر کسب و کار سودآوری ضروری است. کسب و کارها می‌توانند با ایجاد ارزش مشترک رشد و توسعه بیایند و در جامعه ارزش‌آفرین باشند.»

مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها

نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران «اهداف توسعه پایدار سازمان ملل» را معرفی کرد. وی پس از تقدیر از محک برای حمایت از کودکان مبتلا به سرطان در مسیر درمان گفت: «پس از سومین همایش مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، فعالیت‌های بزرگی در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها صورت گرفته و شاهد افزایش توجه به این مفهوم بوده‌ام. در این مدت مراکز دانشگاهی نیز به این مفهوم ورود کرده و در ترویج آن کوشیده‌اند.»

گری لوئیس با بیان اهداف هفده‌گانه توسعه پایدار سازمان ملل برای جامعه مدنی (SDG)، درخصوص فعالیت محک در حمایت از کودکان مبتلا به سرطان گفت: «این سازمان سومین هدف توسعه پایدار سازمان ملل که «سلامت برای همه» است را پوشش می‌دهد.»

لوئیس سخنانش را با مطرح کردن اقدامات Global compact از 10 سال پیش برای جامعه مدنی در سازمان ملل، ادامه داد و گفت: «تاکنون 12 هزار شرکت به برنامه جهانی Global compact پیوسته‌اند که تنها 6 سازمان از ایران عضو آن هستند که خوشبختانه محک یکی از آنها است.»

حمایت از کودکان مبتلا به سرطان

دکتر ثمین صدیقی، نماینده مقیم سازمان بهداشت جهانی (WHO) در ایران درباره موضوع «نگاه کلان به مبحث مسئولیت اجتماعی و سلامت» به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: «باعث افتخار است که به عنوان نماینده سازمان بهداشت جهانی در این همایش حضور دارم. کمتر از یک سال است که در ایران اقامت دارم و در این مدت از نزدیک با محک آشنا شده‌ام و به این سازمان به خاطر دستاوردهای بی‌نظیرش در حمایت از کودکان مبتلا به سرطان تبریک می‌گویم.»

وی با اشاره به نقش شرکت‌های دارویی در عمل به مسئولیت اجتماعی در دهه‌های گذشته افزود: «این شرکت‌ها از طریق بازاریابی اجتماعی در حوزه سلامت موجب افزایش آگاهی، تحقیقات و توسعه شده‌اند.»

نشان زرین انجمن بین‌المللی مدیریت پروژه

ویکو والیلا، عضو سابق هیأت مدیره انجمن بین‌المللی مدیریت پروژه (IPMA)، سخنان خود را با اشاره به کسب نشان زرین IPMA توسط مؤسسه خیریه محک در سال 2015 آغاز کرد. وی محورهای سخنرانی خود را «محیط‌زیست و مسئولیت اجتماعی» برشمرد و گفت: «انجمن جهانی مدیریت پروژه‌ها، با نقش رهبری خود در جهان بر استفاده از انرژی‌های پاک تلاش می‌کند و در برابر مخالفان استفاده از انرژی‌های جایگزین می‌ایستد.»

پیروی از یک مدل استراتژیک

دکتر فیروزه قنات‌آبادی، استاد دانشگاه به «پیوند حسن شهرت، مسئولیت اجتماعی و تداوم سازمان» پرداخت. وی در این همایش گفت: «مسئولیت اجتماعی می‌تواند به ارتقای منابع بنگاه‌ها منجر شود و سبب شود تا با بالا بردن سطح کیفیت بنگاه‌ها، سطح تقاضا از آنها در جامعه نیز افزایش یابد. به عبارتی با افزایش ارزش مالکیت معنوی یک بنگاه، ارزش مالی آن نیز افزایش می‌یابد.»

قنات‌آبادی با بیان اهداف استراتژیک سازمان‌ها گفت: «پروژه ایجاد مرکز اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز محک نمونه‌ای از عمل به مسئولیت اجتماعی است که از مدل استراتژیک خلق ارزش مشترک پیروی می‌کند.»

دیدن کودکان محک گسترش فعالیت‌هایمان را به ما می‌آموزد

هوبرت گریلیش، بنیانگذار شرکت GWORKS در چهارمین همایش مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها به مسأله «قوانین جدید در کارآفرینی اجتماعی» ‌پرداخت و گفت که در حوزه مسئولیت اجتماعی نیازمند چشم‌انداز و ایده‌های جدید هستیم.

مدیر سابق ارتباطات برندینگ در شرکت Diageo Brands با اشاره به بازدید خود از محک گفت: «دیدن کودکان محک که با وجود بیماری خوشحال هستند به ما می‌آموزد که تا چه اندازه می‌توانیم فعالیت‌هایمان را گسترش دهیم و انجام بسیاری از کارها را به شکل ساده‌تری پیش ببریم.در این زمان است که با خود می‌گوییم چه کاری می‌توانیم برای ساختن جهانی بهتر بویژه برای کودکان انجام دهیم.»

ایجاد مرکز اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز

در این همایش مؤسسه خیریه محک اولین پروژه مسئولیت اجتماعی با موضوع ایجاد و توسعه مرکز اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز را به عنوان پروژه مشترک با بنگاه‌های اقتصادی معرفی کرد. گروه «بهمن» همزمان با تغییر ساختار مدیریتی، 100 درصد مالکیت آن به بخش خصوصی که نمونه موفقی از خصوصی‌سازی بوده است، و ورود به دوره جدید فعالیتش اقدام به این همکاری با محک کرده است. در این تفاهم‌نامه که با گروه «بهمن» منعقد شده است، این شرکت هزینه 5 هزار آزمایش HLA Typing مربوط به اهداکنندگان نمونه برای ایجاد اولین مرکز اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز را از طریق اختصاص مبلغی ثابت از محل فروش خودروهای آن تأمین می‌کند. این پروژه که نتیجه پیوند اهداف یک سازمان مردم‌نهاد با بخش خصوصی است، با هدف تأمین سلول‌های بنیادی خون‌ساز برای بیماران نیازمند به پیوند بخصوص کودکان مبتلا به سرطان آغاز گردید.

این پروژه مسئولیت اجتماعی دستیابی به یکی از بزرگ‌ترین مراکز اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز در ایران را هدف گرفته است و امیدوار است با دستیابی به اهداف پروژه در پایان سال 1396، فاز دوم را با هدف اتصال به بانک‌های بین‌المللی آغاز کند.

در چهارمین همایش مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، دکتر وحید فلاح آزاد، رئیس آزمایشگاه بیمارستان محک و صبا کامکار، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل مؤسسه خیریه محک به معرفی پروژه همکاری مشترک با گروه «بهمن» موتور برای ایجاد مرکز اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز محک پرداختند و این پروژه را یکی از اولین‌ نمونه‌های پروژه‌های چندعملکردی در سازمان محک مطرح کردند که در آن متخصصان حوزه‌های مختلف از نزدیک با یکدیگر همکاری می‌کنند. با اتکا به این ظرفیت بزرگ سازمانی و با همراهی جامعه ایران پیش‌بینی می‌شود که این مرکز تا پایان سال 1400 به یکی از بزرگ‌ترین مراکز اهداء سلول‌های بنیادی خون‌ساز در منطقه تبدیل شود.

ارتباط دانشگاه صنعتی شریف

آراسب احمدیان، مدیرعامل محک ضمن قدردانی از حامیان مالی، علمی و سخنرانان ملی و بین‌المللی و همچنین قدردانی ویژه از دبیر همایش که در 4 دوره گذشته در این زمینه قبول مسئولیت کردند، مهم‌ترین تفاوت چهارمین همایش را با دوره‌های قبل، که مبنای برنامه‌ریزی کنفرانس آتی قرار خواهد گرفت، همکاری مراکز دانشگاهی معتبر با این همایش دانست.

لازم به ذکر است دکتر مسعود طالبیان، معاون پژوهشی و همکاری‌های بین‌المللی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف، با اشاره به دعوت از محک در چهاردهمین دوره کنفرانس بین‌المللی مدیریت در سال جاری گفت: «تصمیم داریم ارتباط دانشگاه صنعتی شریف را با این مؤسسه خیریه افزایش دهیم چرا که محک نشان داده که سازمانی مردم نهاد با عملکرد حرفه‌ای است.»

همایش پنجم و بهره‌مندی از پشتیبانی علمی دانشگاه‌ها

در پایان، بیانیه چهارمین همایش بین‌المللی مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها قرائت شد. براساس این بیانیه، همایش پنجم در بهمن ماه 1397 با محوریت تبیین مدل‌های علمی طراحی و پیاده‌سازی پروژه‌های مسئولیت اجتماعی برگزار خواهد شد.

 

  • منبع:
  • تاریخ درج:26 بهمن 1395